filter voor gedrag

Blij met jouw filter?!

De wereld kleurt een beetje mooier door jouw filter, toch? 

En meer over de zin en onzin over hoe jij naar jouw omgeving kijkt...

Even een filter over je foto zetten...

Beetje opleuken, uitstraling verbeteren... of juist niet?


 Technisch is er veel mogelijk, maar wist je dat we dat in ons gedrag ook automatisch doen? Je zet die kleur bril op die het beste bij jouw voorkeur past, die jou het lekkerste zit waar jij de mooiste blik op de realiteit mee krijgt... vanuit jouw gezichtspunt. Jouw filter is echt de beste die er bestaat!


Jij hebt je eigen waarheid en ik óók!


Op zich niets mis mee hoor, maar als we dan iemand treffen die net bedacht had een andere kleur bril op te zetten, dan wordt het spannend. Want dan heb je dus allebei je eigen kijk op de zaak, je eigen waarheid dus... het kan dan zijn dat je in het gesprek, de vergadering, het overleg, het over hetzelfde onderwerp hebt, maar met een heel andere blik. En dat maakt dus wél uit, want het maakt communicatie lastig en zelfs ingewikkeld.


Dat werkt zo in zakelijke communicatie, maar zeker ook in persoonlijke ontmoetingen! En wat te denken van jouw blik op gebeurtenissen in de maatschappij? Ook die kan wezenlijk verschillen van hoe anderen de situatie beoordelen, inschatten en over spreken en er naar handelen.

Ik zal het uitleggen met dit voorbeeld van 

'gezellige Sven' en 'duidelijke Dana'.

DISC man stabiel

Dit is Sven: een gezellige collega die houdt van een praatje.

Hij informeert altijd hoe het met je gaat, en weet ook wat je de vorige keer met hem deelde. Sven is gemakkelijk in de omgang en ligt bij iedereen wel goed. Hij is rustig en zal niet als eerste zijn mening geven. Liever observeert hij eerst en zal dan voorzichtig zijn standpunt toelichten als je hem daarom vraagt. 

***

Hij wil ook altijd wel helpen en je kunt bij hem terecht met je vragen. Het nadeel is dan wel, dat hij niet zo snel is met zijn werkzaamheden, want hij staat open voor iedereen. Het komt dan ook regelmatig voor dat hij deadlines niet haalt en afspraken voor zich uit schuift.

*** 

Als de druk toeneemt, wordt Sven wat stiller en trekt hij zich terug. Je weet dan niet zo goed wat er aan de hand is, want hij zegt dat alles prima gaat. Zijn non-verbale communicatie laat echter wat anders zien: stress!

***

Soms, heel soms, komt het voor dat Sven een uitbarsting heeft. Iedereen schrikt daarvan, want niemand zag dat aankomen… 

DISC vrouw daadkracht

Dana, een dame met een doel

En dit is de leidinggevende van Sven: Dana, een dame met een doel.

Duidelijk in wat ze wil en een hele harde werker. Ze slaat regelmatig de lunch pauzes over en je ziet haar vaak in een snel tempo bewegen. Haar snelheid is ook aanwezig in hoe ze spreekt en hoe de team meetings verlopen. Altijd strak en zakelijk, geen tijd te verliezen. Social talk? Liever niet, doe dat maar buiten kantoor uren.

 Dat wat ze zelf doet, verwacht ze ook van haar team:

altijd bereid om een stap harder te lopen. 

Het beste is om de verwachtingen en begrotingen die zijn afgesproken te overtreffen. Streef er naar om de beste leerling van de klas te zijn, in alles!

 ***

Tja, en dan botst het nog al eens met Sven. Niet dat Dana dat door heeft, want als Sven niet heel duidelijk zegt wat hem dwars zit, dan dendert Dana gewoon lekker door. Maar Sven kan niet goed presteren als er niet wordt omgezien naar hem en naar elkaar. Hij vindt het super belangrijk dat er ook regelmatig aan hem wordt gevraagd hoe het gaat. Hij houdt het een hele tijd vol om te doen alsof hij het werk prima aankan en dat hij ook extra’s er bij kan doen. 

 ***

Echter, als er niet in zijn behoeften wordt voorzien, gaat hij steeds meer met tegenzin naar zijn werk. En het tempo zakt steeds verder in. De irritatie bij collega’s neemt dan toe, want zij merken dat Sven niet levert wat hij heeft toegezegd. 

*** 

De reactie van Dana? Onbegrip en een harde aanpak. Afspraak = afspraak, en als het niet lukt dan los je dat zelf op. Of je trekt op tijd aan de bel en geeft aan dat het anders moet. 

Hoe los je dit nu op?

Ik kom dit heel vaak tegen bij de teams aan wie ik training geef:  onbegrip van beide kanten, omdat mensen door hun eigen gekleurde filter communiceren. Hun waarheid is dé waarheid. De ander moet dat maar accepteren. 

 ***

En ja, dan ontstaat er dus een probleem in de samenwerking. Als je niet begrijpt waarom jouw collega op een bepaalde manier reageert, dan ontstaat er sowieso irritatie.

 ***

In mijn trainingen leer ik je de kleur van jouw eigen filter te ontdekken, én die van jouw gesprekspartners.

Je zult merken dat jouw begrip voor verschillen toeneemt en je anderen steeds beter leert kennen.

Je gaat beter presteren en je interne én externe contacten worden effectiever.

*** 

Win-win dus voor iedereen!

Ontdek de kleur van jouw filter:

... zodat irritatie wordt opgelost of zelfs voorkomen!
... zodat begrip voor de verschillen ontstaat en je elkaar steeds beter gaat leren kennen.
... zodat collega’s elkaar niet meer vermijden, maar juist beter samenwerken!
... en zit daardoor beter in je vel en jouw werknemers en teamleden dus ook.
... want jij wilt toch ook door kennis van gedrag met elke persoon soepel communiceren :)

Wil jij dat ook:

filter-vrij communiceren?

SvP Coaching